Skuteczne odchudzanie.

Wakacje minęły, już nie odsłaniamy tak dużo ciała, jak podczas upalnych dni. I myślę, że właśnie jesień, zima są najlepszymi porami roku, by rozpocząć odchudzanie. Warto zacząć właśnie teraz, by na lato pokazać się w lepszej odsłonie. Wydaje mi się, ze latem właśnie mamy mniej czasu na chodzenie na np. siłownie, lepiej pójść ze znajomymi nad jezioro, do parku i korzystać z wysokich temperatur. W okresie letnim też na pewno częściej mamy więcej pokus : wyjazdy wakacyjne all inclusive, lody z dziećmi. Pomimo tego, że właśnie więcej wychodzimy, mamy niby więcej ruchu, jednak paradoksalnie czeka na nas na zewnątrz dużo pokus żywieniowych, a do tego ciężko w upalne dni zebrać się do treningu. Zimą jest krótszy dzień i w związku z tym więcej mamy czasu na siedzenie w domu. I tu oczywiście też czeka pułapka. Bo własnie w taki długi, klimatyczny jesienny wieczór łatwo o pokusę typu lampka wina, albo pięć, a do tego może jakaś przekąska. I tak kilka dni w tygodniu i później mamy 10 dodatkowych kilogramów. Dlatego polecam własnie okres jesienno-zimowy wykorzystać do zmiany swoich nawyków żywieniowych, swojej codzienności.
Odchudzanie nie musi być procesem, którego się obawiamy. Często szukamy wymyślnych diet, pytamy na różnych forach co na odchudzanie może być najlepsze. Moja rada jest taka : im prościej, tym lepiej.
Faktem jest to, ze odchudzanie nie należy do najłatwiejszych zadań. Przykładem tego może być to, iż jest wiele osób, które próbowały schudnąć z mniejszym lub większym rezultatem nawet po kilka/kilkanaście razy. Są sytuacje, w których np. udaje nam się schudnąć, ale po kilku miesiącach wracamy do starej wagi, dopada nas efekt jojo. Jak tego uniknąć? Co na odchudzanie według mnie jest najlepsze?
Odpowiedź jest banalnie prosta, jednakże tylko w teorii. W praktyce różnie to bywa. Jeśli chcemy skutecznie schudnąć musimy stosować dwie podstawowe zasady zdrowego odchudzania:
1. Zbilansowana dieta.
Dla niektórych osób słowo dieta ma w sobie już pejoratywne brzmienie. A przecież każdy z nas ma jakąś dietę. To co jemy, czy zdrowo, czy nie jest dietą. Jeśli czujesz, że twoja dieta jednak nie należy do najlepszych, to staraj się, jak najszybciej ją zmienić. Nie ma na co czekać. Zmiana nawyków żywieniowych to podstawa. I ma być to stała zmiana, nie na miesiąc, czy pół roku, gdyż wtedy właśnie grozi nam efekt jojo. Wybieramy produkty, które są jak najmniej przetworzone, najlepiej z wiadomego, lokalnego źródła. W naszym menu musi być dużo warzyw, owoców, jednak pamiętamy o tym, że przede wszystkim nie eliminujemy jakiś produktów z diety. Bez konkretnych przesłanek, czyli np. nietolerancji jakiegoś produktu, nie rezygnujemy z danego składnika. Podążanie za modą, bo jakaś celebrytka dzięki temu schudła, jest bezmyślne. Każdy organizm jest inny, a pamiętaj, że ta właśnie celebrytka często sprzedaje swój wizerunek, by jakieś koncerny mogły coś wypromować. Słuchaj siebie i swojego organizmu. Aby schudnąć nie musisz kupować drogich produktów, wystarczy, że będą one zdrowe i takie produkty są i w supermarketach lub osiedlowych sklepikach. Kiedy chcemy schudnąć musimy obliczyć swoje zapotrzebowanie energetyczne, tak by wiedzieć ile musimy spożywać kalorii, by chudnąć. Odradzam kategorycznie wszystkie diety typu 1000 kalorii, gdyż wyniszczają one organizm, prowadzą do zaburzeń hormonalnych. Poza tym, przy takiej dziennej kaloryczności być może na początku schudniemy, jednakże później organizm może się zbuntować i przestaniemy w ogóle chudnąć. I oczywiście po takiej diecie nadprogramowe kilogramy wrócą w podwójnej dawce. Od wyliczonego swojego zapotrzebowania kalorycznego odejmujemy maksymalnie 200-400 kalorii na dzień.
2. Aktywność fizyczna. Ruch jest niezwykle ważny i to nie tylko podczas odchudzania. Ciągły siedzący tryb życia nie prowadzi do polepszenia naszego zdrowia. Sama po sobie zauważyłam, iż od kiedy biegam co najmniej 3 razy w tygodniu na świeżym powietrzu, moja odporność się zwiększyła. Wybierz dla siebie taką aktywność, która sprawi ci przyjemność, może to być klub fitness, ćwiczenia w domu, czy spacer z psem. Nie polecam zaczynać swojej przygody ze sportem, zaczynając od morderczych treningów po 5 razy w tygodniu. Taki rygor przyniesie odwrotny cel, zamiast zachęcić nas do sportu, to skutecznie nas od niego odpycha. A sport to zdrowie, ale oczywiście sport w granicach rozsądku, dostosowany do nas.
Podstawą zdrowego odchudzania są zdrowe odżywianie i aktywność. Chciałabym dodać, że nie możemy zapomnieć o odpoczynku i relaksie. Jest to niezwykle ważne, gdyż ciągłe działanie na wysokich obrotach, może powodować odwrotne rezultaty, gdyż przemęczony organizm często się broni przed utratą tkanki tłuszczowej. Na rynku są także dostępne różne suplementy , które mają pomóc w odchudzaniu. Są one raczej czymś, co jedynie może wspomagać i to w niewielkim stopniu. Niestety nie ma magicznej pigułki, która nas odchudzi. Schudniemy tylko dzięki swojej ciężkiej pracy. Jednakże ta praca może być przyjemna, właśnie dzięki temu, że zmienimy swoje nawyki na stałe, nie na kilka tygodni/miesięcy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *