Piramida żywienia i podstawy zdrowej diety odchudzającej

Wiele osób w dzisiejszych czasach dotyka problem z nadwagą i otyłością. Coraz więcej osób ma problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała i nie do końca wie, co powinna robić, żeby schudnąć. Naukowcy od kilku lat biją na alarm i starają się ludzi edukować odnośnie prawidłowej diety i negatywnych konsekwencji, jakie ma wieloletni stan nadwagi czy też otyłości. A mówimy o bardzo poważnych i groźnych chorobach, które wiele osób bagatelizuje. Niestety fakty są bezlitosne i pokazują, że wśród osób otyłych drastycznie wzrasta zagrożenie zawałem serca. Jest to związane z tym, że we krwi człowieka otyłego znajdują się duże ilości tłuszczu oraz cholesterolu. A ten niestety odkłada się w tętnicach w postaci tak zwanej blaszki miażdżycowej. To zmniejsza średnicę tętnicy utrudniając swobodny przepływ krwi. Jeśli ilość cholesterolu w diecie i we krwi człowieka otyłego wciąż będzie utrzymywać się na wysokim poziomie to po wielu latach blaszki miażdżycowej może zebrać się w tętnicach tyle, że przepływ krwi zostanie całkowicie zatrzymany. Pojawi się niedotlenienie jakiegoś obszaru ciała. Jeśli do takiego zatoru i niedotlenienia dojdzie w mięśniu sercowych to mamy do czynienia z zawałem serca. Jest to stan bezpośrednio zagrażający życiu. Z otyłością związane są także zachorowania na cukrzycę. Większość osób zdecydowanie chciałaby uniknąć w swoim życiu tego typu chorób i problemów. A już szczególnie nikt nie chciałby, aby dopadło to jego własne dzieci. Nic więc dziwnego, że tak duży nacisk kładzie się na to, aby rozpowszechniać i stosować produkty wspomagające odchudzanie. Jest to najlepsze co można dla siebie zrobić, aby zachować zdrowie i wydłużyć sobie życie. Także osoby, które nie mają problemów z masą ciała muszą pamiętać, że ich także dotyczy konieczność dokonywania zdrowych wyborów, aby nie mieć takich problemów w przyszłości. Wszelkim bowiem chorobom i dolegliwościom lepiej jest zapobiegać niż je leczyć.

Jeśli ktoś nie wie, w jaki sposób powinien się odżywiać aby chudnąć to najlepiej niech zapozna się z tak zwaną piramidą żywienia. W bardzo łatwej i przystępnej formie pokazuje ona ilość oraz rodzaj produktów, z jakich powinna składać się zdrowa dieta. Dotyczy to zarówno osób, które chcą schudnąć, jak i tych, które chcą zachować swoją szczupłą sylwetkę. Piramida żywienia na samym dole zawiera produkty, które powinno spożywać się najczęściej i można je jeść w dużych ilościach. Są to warzywa oraz owoce. Przy czym warto mieć na uwadze fakt, że to warzyw powinno być więcej. Dlaczego są one takie dobre dla zdrowia i sprzyjają odchudzaniu? Przede wszystkim dlatego, że posiadają bardzo mało kalorii, dzięki czemu można je jeść w niemal nieograniczonych ilościach. W dodatku znajdują się w nich bardzo duże ilości błonnika pokarmowego. Jego działanie polega na tym, by po pierwsze sycić na dłuższy okres czasu, a po drugie ułatwić przechodzenie pokarmu przez wszystkie etapy przewodu pokarmowego. Warzywa powinno się spożywać każdego dnia i warto, aby znalazły się w każdym posiłku. Wystarczy tylko odrobina wysiłku i zaangażowania, aby samemu wymyślić sposoby na dodanie warzyw do swojej diety, albo znaleźć gotowe i sprawdzone przepisy innych osób.

Wyżej w piramidzie żywienia znajdują się produkty zbożowe. Dostarczają one w diecie węglowodanów, które są głównym źródłem energii. Przy czym należy zwracać uwagę na to, aby wybierać produkty pełnoziarniste. Lepiej jest zrezygnować z białej mąki, a już na pewno należy ograniczyć jej ilość w diecie. Jeśli chodzi o chleb to zamiast zwykłego jasnego pieczywa, lepiej wybrać produkt z mąki razowej lub żytniej. Warto zwrócić uwagę również na to, by pieczywo było wypiekane na zakwasie, a nie na drożdżach. To także czyni je zdrowszym. Oprócz tego w tej grupie produktów znajdują się także wszelkiego rodzaju kasze. Niestety ale ludzie jedzą za mało kasz. A jest to bardzo zdrowy produkt. W dodatku w sklepach dostępny jest coraz większy wybór kasz, więc z pewnością każdy jest w stanie znaleźć taką, która będzie mu najlepiej smakować.

Ważne jest także dostarczanie dobrej jakości białka. Dla wielu osób oczywistym wyborem jest mięso i nie jest to złe. Należy jednak ograniczyć ilość tak zwanego tłustego mięsa, a więc głównie wieprzowiny i wołowiny. Lepiej będzie wybierać chudy drób. Nie wolno także zapominać o tym, że dobrej jakości białko znajduje się także w takich produktach jak choćby nasiona roślin strączkowych. Mowa oczywiście o fasoli, grochu i ciecierzycy. One także powinny znaleźć się w diecie osoby odchudzającej się. Poza tym pamiętać należy także o produktach mlecznych, które oprócz białka są także dobrym źródłem wapnia.

Na szczycie piramidy znajdują się tłuszcze. Należy stosować je w niewielkich ilościach, ponieważ zawierają dużo kalorii. Lepiej jest wybierać oleje roślinne zamiast tłuszczów zwierzęcych.

Dieta osoby odchudzającej się i dbającej o zdrowie nie powinna zawierać słodyczy ani produktów wysoko przetworzonych jak na przykład chipsy. Zamiast paluszków jedzonych przy wieczornym seansie filmowym lepiej chrupać słupki marchewki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here